Op zondag 23 februari zal de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van dirigent Richard Egarr de muziek ten gehore brengen die de basis vormt van Bach's Hohe Messe BWV232. Het concert zal plaatsvinden in De Lievekamp in Oss.
Dirigent en pianist Richard Egarr deelt zijn mening over Johann Sebastian Bach als componist. Hij benadrukt dat hoewel Bach voor hem een uitstekende componist is, hij niet per se de beste is. Egarr stelt dat het vergelijken van Bach met andere grootheden uit verschillende tijdperken een lastige opgave is.
Richard Egarr beschrijft de Hohe Messe als Bach's muzikale testament, waarbij Bach delen uit drie cantates heeft geselecteerd die hij zelf als de mooiste beschouwde. Deze cantates zijn Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm, BWV 171, Preise dein Glücke, gesegnetes Sachsen, BWV 215 en Lobet Gott in seinen Reichen, Himmelfahrts-Oratorium, BWV 11.
Egarr benadrukt dat Bach in zijn tijd muziek 'recyclede' en bestaande composities hergebruikte, een praktijk die destijds gangbaar was. Dit getuigt van de enorme productie die barokcomponisten moesten leveren, zonder de moderne concepten van copyright.
Richard Egarr deelt zijn persoonlijke ervaring en benadrukt de relevantie van Bach's teksten die nog steeds actueel zijn en spreken over menselijke zorgen en leed.
Richard Egarr, een geprezen klavecinist en dirigent, heeft een indrukwekkende carrière achter de rug. Met zijn levendige en transparante spel heeft hij de oude muziekscene vernieuwd. Zijn passie voor muziek deelt hij zowel als speler als dirigent met het publiek.
Komende zondag belooft een muzikaal hoogtepunt te worden met de uitvoering van Bach's Hohe Messe door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Richard Egarr in De Lievekamp in Oss.